Kasza jaglana – nie tylko od święta

Jak przyrządzić kaszę jaglaną i właściwie czemu warto ją jeść? Kasza jaglana podana na ciepło to świetny pomysł na pożywny zimowy obiad.

Okres zimowo-świąteczny to czas krótkich dni i długich, chłodnych wieczorów. Teraz, kiedy więcej czasu spędzamy na przedświątecznych przygotowaniach i poszukiwaniu upominków dla najbliższych, warto szczególnie zadbać o swoją odporność i dobre samopoczucie by – gdy już nadejdą długo wyczekiwane Święta, móc w pełni cieszyć się ich magiczną i wyjątkową atmosferą. Należy więc spożywać więcej ciepłych, pożywnych posiłków, a doskonałym na to sposobem jest wprowadzenie do codziennego menu – kaszy jaglanej, która rozgrzewa, rekompensując nam zimowy deficyt promieni słonecznych.

Kasza jaglana – zdrowie na talerzu

Kasza jaglana posiada wiele cennych składników odżywczych, dlatego wyjątkowo skutecznie wzmacnia i reguluje pracę całego organizmu. Co szczególnie istotne w chłodne, zimowe dni – działa rozgrzewająco, buduje odporność i zapobiega chorobom wirusowym. Pozwala też pozbyć się nadmiaru wilgoci, dlatego zalecana jest przy przeziębieniach i zapaleniach górnych dróg oddechowych. Porcja kaszy jaglanej przyspiesza metabolizm i oczyszcza organizm z toksyn, dzięki czemu ułatwia dbanie o sylwetkę i pozbywa się trawiennych dolegliwości. Stanowi wysokowartościowy zamiennik ziemniaków, ryżu czy makaronu, wolny od glutenu i innych alergenów, a ponieważ zawiera dużą ilość białka (ok. 10%), świetnie nadaje się do przyrządzenia pożywnego śniadania lub pysznego, świątecznego obiadu. Kasza jaglana zawiera także lecytynę, która poprawia pamięć i koncentrację, dzięki czemu ułatwia przyswajanie i zapamiętywanie nowych informacji. Przede wszystkim jednak, mając tak zbawienne działanie na cały organizm – pomaga zapobiegać chorobom nowotworowym, dlatego warto, a nawet należy – włączyć ją do codziennego jadłospisu.

Kasza jaglana – źródło piękna

Kasza jaglana bogata w tak wiele związków, wspomagających nasze poprawne funkcjonowanie, zawiera między innymi imponującą ilość krzemionki, a tą znajdziemy jedynie w nielicznych produktach spożywczych. Zapewni ona mocne włosy i paznokcie oraz zdrową kondycję skóry. Godne uwagi są także antyoksydanty, które zatrzymują piękny, młody wygląd – skutecznie opóźniając procesy starzenia. Kasza jaglana pozytywnie wpływa także na nasz nastrój, gdyż sprzyja wydzielaniu hormonu szczęścia – serotoniny.

Kulinarne szaleństwa

Kaszę jaglaną można przyrządzać na nieskończoną ilość sposobów. Dzięki temu, że ma bardzo delikatny smak, można podawać ją na słodko i na słono, a co więcej – jest najbardziej lekkostrawna ze wszystkich zbóż. Pysznie smakuje jako ciepłe, pożywne śniadanie z twarożkiem i miodem, domową konfiturą lub suszonymi owocami. Doskonale sprawdza się także na świątecznym stole, na przykład w połączeniu z ziołami i łyżką oleju rzepakowego – jako pyszny dodatek do wigilijnego karpia, albo w formie deseru – gotowana z wanilią, podana z ulubionymi bakaliami.

Śniadanie cynamonowe – przepis na kaszę jaglaną

Porcja na 2 osoby:

2 łyżki suszonych owoców – pysznie smakują maliny lub jabłka
1 łyżka miodu
1 łyżka mielonych migdałów
1 szczypta cynamonu
6 łyżek kaszy jaglanej

Sposób przygotowania:
Kaszę i owoce zalej 300 ml wrzącej wody – skróci to czas przygotowywania – i gotuj na średnim ogniu 15 minut lub do momentu, gdy cała woda wyparuje, a owoce będą miękkie. Dodaj miód i cynamon, wymieszaj, posyp mielonymi migdałami. Pyszne i pożywne śniadanie gotowe!

nie_tylko_od_swieta_e

Dobre, bo swoje

Przy zakupie kaszy jaglanej warto zwrócić szczególną uwagę na kraj pochodzenia oraz certyfikat ekologiczny. Ta będąca od polskich dostawców będzie najlepsza, ponieważ czas transportu był w jej przypadku bardzo krótki. Ma to szczególne znaczenie, gdyż w porównaniu z innymi produktami zbożowymi, kasza jaglana zawiera dużą ilość tłuszczu – około 3%, dlatego szybko jełczeje. Taka kasza jest wówczas gorzka, a to oznacza, że jest zepsuta i nie nadaje się do spożycia. Długi czas spędzony w transporcie – na przykład z Chin – oraz substancje chemiczne, które mają podtrzymać jej „świeżość”, nie wpływają korzystnie ani na jej jakość i walory smakowe, ani na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Dlatego należy szukać kaszy z polskich upraw – a ta dodatkowo, ze względu na panujący tu klimat, będzie drobniejsza i dzięki temu łatwiejsza w przygotowaniu. Certyfikat ekologiczny zagwarantuje zaś jej naturalne walory i piękny, żółty kolor. Zbędne jest wówczas jej płukanie, moczenie i prażenie przed gotowaniem.

Tekst przygotowany dla portalu

wieszjak