Wiosenne przesilenie

    Mimo, że pierwsze wiosenne dni dla wielu są długo oczekiwanymi chwilami radości po długiej zimie, to niektórzy z nas doświadczają w tym okresie odczuwalnego spadku formy. Ciągła senność, permanentne zniechęcenie i zmęczenie, częste bóle głowy i ogólne uczucie „rozbicia” – to mogą być objawy przesilenia wiosennego. Nie jest ono co prawda chorobą, ale potrafi skutecznie uprzykrzyć życie nawet najbardziej aktywnym osobom. Jak sobie z nim radzić?

    Skąd się bierze?

    Choć skutki wiosennego przesilenia dotykają wielu osób, jego przyczyny nie zostały jednoznacznie wyjaśnione. Najczęściej opisywane jest ono jednak, jako zjawisko indywidualne, u każdego objawiające się w inny sposób i mające odmienny przebieg. Pod tym względem, można by porównać je do meteopatii, czyli wrażliwości na nagłe zmiany pogodowe.  Wskazuje się jednak kilka głównych czynników, sprzyjających w okresie wiosennym, wzrostowi zmęczenia oraz spadkowi koncentracji i formy fizycznej.

    Dieta

    Jako jeden z powodów wiosennego przesilenia wskazuje się ubogą dietę. W końcowym etapie zimy nasz jadłospis niesłusznie pozbawiany jest zwykle niektórych witamin oraz minerałów. Wybór sezonowych produktów maleje – wszyscy czekają już na świeże warzywa i owoce z nowych zbiorów. Co więcej, nie zawsze potrafimy dostarczyć sobie wszystkich potrzebnych dla organizmu substancji. Należy zatem pamiętać o zbilansowanej diecie przez cały rok i  mądrze poszukiwać alternatyw dla sezonowo niedostępnych produktów.

    Aktywność fizyczna

    Drugim czynnikiem podejrzewanym o wywołanie wiosennego osłabienia jest mniejsza aktywność fizyczna, którą wielu podejmuje dopiero podczas cieplejszych miesięcy.  W połączeniu  ze zdecydowanie krótszym zimowym dniem i mniejszą ilością czasu spędzanego na zewnątrz, może pojawić się delikatne niedotlenienie organizmu. Jego skutki to zmęczenie i senność, a zmniejszenie aktywności fizycznej powoduje spadek kondycji. Pamiętajmy więc o jej prawidłowym utrzymaniu przez cały rok – świetnie sprawdzą się tu zimowe spacery. W okresie zaś wiosennym – aby złagodzić objawy przesilenia, ważne aby jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu.

    Zmiany ciśnienia atmosferycznego

    Pozostałe czynniki są co prawda niezależne od nas, ale możemy na tyle wzmocnić swój organizm, aby nie miały znaczącego wpływu na nasze samopoczucie. Należą do nich częste skoki ciśnienia atmosferycznego, które wiosną pojawiają się częściej, niż przez pozostałą część roku. Mogą powodować szybsze męczenie się, bóle głowy i rozdrażnienie. Prawidłowe ciśnienie pomoże utrzymać odpowiednia ilość płynów wypijanych podczas dnia – odwodnienie potęguje spadki ciśnienia krwi i senność.  Więcej o tym, co i jak wypijać przeczytasz tutaj (link do picia wody)

    Niedobór witaminy D

    W okresie zimowym mamy również ograniczony dostęp do promieni słonecznych, co skutkuje niedoborem witamy D. Efektem tego również jest zmęczenie oraz zachowania i odczucia podobne do tych, które towarzyszą wczesnym stanom depresyjnym. Produkty bogate w tę witaminę to między innymi makrela, łosoś, śledzie, jaja, mleko i żółty  ser – warto włączyć je do swojej codziennej diety, aby wspomóc organizm i dostarczyć mu potrzebne składniki pokarmowe.

    Równowaga potrzebna jest zatem przez cały rok – prawidłowa dieta, aktywność fizyczna, zdrowy tryb życia. Tylko dbając o organizm codziennie, odpowiednio go wzmocnimy i uchronimy nie tylko przed przesileniem wiosennym, ale również przez infekcjami i innymi dolegliwościami. Więcej o tym, jak dbać o siebie każdego dnia przeczytasz  tutaj.

    PODZIEL SIĘ