TOP 5 metod radzenia sobie ze stresem

Najważniejszym zadaniem w czasach, kiedy stres dotyczy praktycznie każdego i stał się częścią codziennego życia, jest jego jak najskuteczniejsza eliminacja i ograniczenie do minimum. To jasne, że nie można uniknąć wszystkich stresorów. Co więcej, stres potrafi być mobilizujący i potrzebny – jeśli tylko jest krótkotrwały. Na ten chroniczny jest jednak kilka sposobów.

  1. Aktywność fizyczna

Niezwykle skutecznym sposobem na radzenie sobie ze stresem jest aktywność fizyczna. Produkowany w sytuacji napięcia kortyzol szuka ujścia. Współcześnie nie będzie to ani walka z wrogiem, ani też ucieczka przez atakującym lwem, jednak mechanizm obronny człowieka pozostał taki sam i jest nim ruch. To właśnie dzięki niemu uwolnisz swoje emocje i pozwolisz, by stres został wyładowany.

Należy pamiętać, że aktywność fizyczna to nie tylko bieganie, jazda na rowerze, czy pływanie. Nie muszą to być również bardzo intensywne i angażujące ciało ćwiczenia. Wystarczy jakikolwiek wysiłek ruchowy, w tym taniec, posprzątanie mieszkania albo żwawy spacer. Dla tych, którzy nie preferują nawet tego typu ruchu, polecamy ćwiczenia rozluźniające oraz rozciągające. Świetnie sprawdza się joga, która uczy kontroli nad własnym ciałem i oddechem. Skupienie na płynnym i dokładnym wykonywaniu ruchów, tak bardzo kluczowe w jodze, sprawia, że zapominamy o troskach dnia codziennego.

Dobrym pomysłem jest również aktywne spotkanie z przyjaciółmi.

Więcej na temat zalet aktywności fizycznej przeczytasz tutaj.

Aktywność fizyczna to jedna z najskuteczniejszych metod walki ze stresem.
Aktywność fizyczna to jedna z najskuteczniejszych metod walki ze stresem.
  1. Rozmowa z kimś bliskim

Permanentny stres może w dużej mierze wynikać z kumulowania w sobie negatywnych emocji. Oczywiście, samo uwolnienie ich nie sprawi, że czynnik stresujący zniknie, jednak rozmowa z kimś bliskim o tym, czego się boimy może znacząco wpłynąć na postrzeganie tej sytuacji. Po pierwsze, dzięki takiemu wyżaleniu się, przestaniesz czuć się samotny i przygnieciony danym problemem. Po drugie zaś, osoba, z którą porozmawiasz, może mieć zupełnie inne spojrzenie na to, co cię trapi. Takie świeże podejście do sprawy często sprawia, że udaje się nam znaleźć dobre rozwiązanie i spojrzeć na zmartwienia z innej, bardziej optymistycznej perspektywy.

  1. Regeneracja

Regeneracja to skuteczny sposób na ograniczenie stresu, a także wzmocnienie układu nerwowego i podniesienie odporności na sytuacje stresogenne. Zestresowany organizm jest nieustannie poddenerwowany, więc potrzeba mu wyciszenia oraz ukojenia. Zdecydowanie najbardziej skuteczną, a zarazem banalną wręcz metodą na walkę z ciągłym napięciem jest regularny sen, o którym nie bez powodu mówi się, że to lek na wszystkie troski. Z drugiej strony, nie możemy zapominać o odpoczynku w ciągu dnia. Relaks, czy to po powrocie z pracy, czy też po zakończeniu obowiązków domowych, powinien być wpisany do każdego grafika. Na taką formę odpoczynku nie potrzeba więcej niż około 20-30 minut. Tyle wystarczy, by wziąć kąpiel z aromatycznymi ziołami, poczytać książkę lub wykonać relaksujące i wyciszające ćwiczenia.

Więcej na temat regeneracji i jej zbawiennej roli dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu przeczytasz tutaj.

  1. Pozytywne myślenie

W chwilach, kiedy czujemy się wyczerpani nieustannym napięciem i lękiem, trudno wyobrazić sobie, że moglibyśmy zacząć myśleć pozytywnie. To zdecydowanie najtrudniejsza metoda walki ze stresem, jednak jednocześnie niezwykle skuteczna. Pozytywne podejście do kłopotów nie tylko często pomaga w ich rozwiązaniu, ale niekiedy pokazuje, że tak naprawdę nie są to poważne problemy i można się z nimi rozprawić w prosty sposób. Ponadto, w walce ze stresem bardzo ważną rolę odgrywają wizualizacje. Warto wyobrazić sobie coś miłego i dobrego – taką bezstresową sytuację, do której dążymy.

  1. Eliminacja lub akceptacja

A co jeśli tak naprawdę nie wiesz, co cię stresuje i właśnie dlatego nie możesz pokonać nieustannego napięcia? Zanim podejmiesz się eliminacji stresu, usiądź z kartką i zastanów się, co w twoim życiu sprawia, że czujesz przemęczenie, wyczerpanie i lęk? W jakich sytuacjach zaczynasz odczuwać kołatanie serca, podenerwowanie, poczucie bezsilności wobec zaistniałej sytuacji? Jeśli tylko będziesz ze sobą szczery, podczas wykonywania tego ćwiczenia, możesz odkryć prawdziwe powody swojego stresu. Kiedy to zrobisz, masz dwa wyjścia: eliminacja lub akceptacja. Są bowiem takie stresory, które trudno wyeliminować – trzeba je po prostu zaakceptować. Tak jest chociażby w przypadku napięcia wynikającego z wyzwaniami stawianymi przed tobą w pracy. Możesz także zmienić miejsce zatrudnienia – wówczas dokonasz eliminacji.

Zalety życia bez stresu

Jeśli tylko za pomocą powyższych sposobów zminimalizujemy niepokój, wówczas nasze życie stanie się o wiele bardziej spokojne, komfortowe i przyjemne. Codzienność bez chronicznego stresu, zatruwającego nasz umysł i organizm, będzie dobrym początkiem, by zacząć dbać o siebie i wprowadzić pozostałe elementy programu #1z4zasad.

Życie bez ciągłego napięcia i lęku ma wiele zalet, zarówno tych dotyczących kondycji fizycznej, zdrowotnej, jak i umysłowej. Kiedy pozbywamy się stresu, eliminujemy także wszystkie nieprzyjemne reakcje, jakimi objawia się permanentne napięcie, uwalniamy się od złych myśli, dzięki czemu nastrój znacząco się poprawia, a na dodatek odzyskujemy równowagę psychiczną, co jest ważne nie tylko dla nas, a również dla naszego najbliższego otoczenia. Chroniczny stres może bowiem przyczynić się do powstawania konfliktów, czy też pogorszenia relacji ze współmałżonkiem lub współpracownikami.

Kiedy uda nam się ograniczyć stres do minimum, wówczas odzyskamy chęć do realizowania swoich marzeń i zakładanych celów, będziemy bardziej zmotywowani i zmobilizowani do rozwijania się na polu osobistym i zawodowym, ponownie nabierzemy sił do prowadzenia trybu życia opartego na ekologicznym, zdrowym jedzeniu, ruchu oraz relaksie i regeneracji. Bez wątpienia, to właśnie przewlekłe lęki oraz niepokoje odbierają nam radość z życia. Po ich wyeliminowaniu, nabieramy głębokiego oddechu i możemy dalej się realizować.

Chcesz wiedzieć, jak ciągły stres negatywnie wpływa na zdrowie? Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

PODZIEL SIĘ