Skuteczne metody radzenia sobie ze stresem

Podejmij działanie, które pozwoli na zredukowanie napięcia oraz uwolni od zgubnych skutków stresu. Poznaj nasze sposoby na #1z4zasad, czyli skuteczną eliminację stresu!

 

Wpływ przewlekłego stresu na zdrowie

Stres jest dla organizmu czymś zupełnie naturalnym. W związku z tym, z pewnością zdążyłeś go doskonale poznać i wiesz dobrze, jak na ciebie oddziałuje, co dzieje się z twoim ciałem, a jak reaguje psychika. Stres ma swoje bardzo pozytywne aspekty, jak chociażby te mobilizujące do działania. Dobrze wpływa na nas jednak wyłącznie wtedy, kiedy pojawia się sporadycznie, od czasu do czasu, na przykład przed publicznym wystąpieniem albo rozmową rekrutacyjną. Kiedy zaś stresory, czyli sytuacje i czynniki wywołujące stres, pojawiają się zbyt często, nie należy im się poddawać.

Przewlekłe odczuwanie stresu wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla zdrowia. To dlatego w naszym programie #1z4zasad, o którym więcej przeczytasz tutaj, skuteczna eliminacja stresu, to obok ekologicznego jedzenia, aktywności fizycznej i regeneracji, istotny element zdrowego i szczęśliwego życia.

Nieustanne napięcie źle wpływa na każdy aspekt na kondycji zdrowotnej. Frustracja, stany lękowe, ciągłe poddenerowanie czynią dosłownie spustoszenie w naszym organizmie. Mogą wywołać bóle głowy, częste migreny, zaburzać regularną pracę jelit – doprowadzając do wymiotów czy biegunek. Ciągły stres podwyższa ciśnienie tętnicze krwi, co w konsekwencji grozi zawałem. Z czasem dolegliwości wewnętrzne, zaczynają być widoczne na zewnątrz – zaczyna nam towarzyszyć wypadanie włosów, pojawienie się niedoskonałości na cerze, rumieńców na twarzy oraz ciele, spadek lub nagłe przybranie na wadze. Dopada nas przemęczenie.

Stres nie wpływa jedynie na cielesność, ale także na psychikę człowieka. Permanentne napięcie spowodowane pracą, problemami rodzinnymi czy finansowanymi, w końcu może spowodować depresję, której nie należy lekceważyć. Ciągły i długotrwały stres  pociąga za sobą zgubne skutki dla zdrowia i jest przyczyną licznych chorób cywilizacyjnych, o czym więcej przeczytasz tutaj. Jak więc sobie skutecznie z nim radzić, chroniąc organizm, a wraz z nim – swoje życie?

Metody radzenia sobie ze stresem

Już dzisiaj zacznij zwalczać swoje stresory! Przetestuj poniższe patenty i sprawdź, które okażą się w Twoim przypadku najskuteczniejsze i najbardziej pomocne!

1. Aktywność fizyczna

Niezwykle skutecznym sposobem na radzenie sobie ze stresem jest aktywność fizyczna. W sytuacji napięcia, Twój organizm zaczyna produkować kortyzol, który wiele wieków temu, miał dawać nam energię oraz siłę do ucieczki przed tygrysami i mamutami. Dzisiaj sytuacje stresogenne zmieniły swoje oblicze, ale mechanizmy ochronne organizmu pozostały takie same. Pomóż mu i dostarcz trochę ruchu. Poziom kortyzolu spadnie, a uczucie napięcia i niepokoju odejdzie w niepamięć.

Taka aktywność to nie tylko siłownia i bieganie. Wystarczy jakikolwiek wysiłek ruchowy – również taniec, żwawy spacer, a nawet energiczne posprzątanie mieszkania. Świetnie sprawdzą się także ćwiczenia rozluźniające i rozciągające, które umożliwiają skupienie się na oddechu oraz własnym ciele, dzięki czemu złe myśli schodzą na plan drugi.

Dobrym pomysłem może okazać się także aktywność w grupie – mecz w piłkę nożną, rozgrywka w siatkówkę, czy kilka setów badmintona. Nie tylko spotkasz się ze znajomymi, a być może poznasz nowych ludzi, ale rozluźnisz się i naładujesz pozytywną energią.

Więcej o ogromnych zaletach aktywności fizycznej i jej zbawiennym wpływie – nie tylko na eliminację stresu – przeczytasz tutaj.

2. Rozmowa z kimś bliskim

Tłumienie w sobie emocji nigdy nie jest dobrym pomysłem. Wszystkie złe uczucia, które się w Tobie kumulują sprawiają, że czujesz się jeszcze bardziej sfrustrowany i zestresowany. Jeśli twój stresor jest stały i szukasz sposobu, by się od niego uwolnić, dobrą metodą może okazać się rozmowa. Po pierwsze, przestaniesz być ze swoim problemem sam, a to niesłychanie ważne. Będziesz wiedział, że masz obok siebie wsparcie. Rozmowa być może pozwoli spojrzeć na zagadnienie z zupełnie nowej perspektywy, w głowie pojawią się opcje na rozwiązanie problemu i wyeliminowanie go całkowicie.

3. Relaks

Każdy z nas potrzebuje relaksu oraz regeneracji, o czym więcej przeczytasz tutaj. Dlatego też, postaraj się codzienne znaleźć co najmniej 15-20 minut na złapanie oddechu. Może to być odprężająca kąpiel z aromatycznymi olejkami kojącymi nerwy – doskonale sprawdzą się nuty lawendy albo rozmarynu.  Włącz muzykę, która pozwoli się zrelaksować, przeczytaj kilka stron ulubionej książki, wypij kubek dobrej herbaty. To może być wszystko, oby tylko przyniosło ukojenie i chwilę wyciszenia. Kiedy zaś jesteś po długotrwałym okresie napięcia i potrzebujesz natychmiastowego rozluźnienia, udaj się do sprawdzonego masażysty – on pomoże usunąć napięcia mięśniowe z organizmu, poprawi krążenie krwi – na bardziej unormowane, pozwoli się wyciszyć i zrelaksować.

4. Pozytywne myślenie

Choć w przypadku chronicznego stresu, trudno niekiedy zdobyć się na pozytywne myślenie, to warto zadać sobie odrobinę trudu i zawalczyć także o ten element. Jeśli nauczysz się podchodzić do życia z uśmiechem, będzie Ci łatwiej znosić wszelkie negatywne emocje, w tym także napięcia.

Dodatkowo, pozytywnie myśląc, możesz pokonać większość popularnych stresorów – takich jak trudny egzamin, czy prezentacja projektu przed kluczowym kontrahentem. Rzecz jasna, same dobre myśli nie wystarczą, aby zdać test, albo sprostać oczekiwaniom szefa, jednak z pewnością przyniosą kreatywne i efektywne działanie, które pozwoli osiągnąć wyznaczony cel.

5. Eliminacja lub akceptacja

To prawdopodobnie najtrudniejszy sposób na walkę ze stresem, ponieważ trzeba nazwać go po imieniu i dokładnie zdefiniować. Co sprawia, że odczuwam stres i dlaczego tak się dzieje?  Usiądź z kartką papieru i wypisz wszystkie stresory, które czujesz, że obecnie zatruwają Twoje życie. Nie oszukuj samego siebie – stwórz pełną listę stresujących czynników, a następnie podziel je na dwie grupy: do eliminacji lub do akceptacji.

Zdziwisz się, ile stresorów można po prostu wyeliminować. Bywa, że napięcie wywołują w nas jakieś konkretne osoby – wówczas nazywa się je toksycznymi. Jeśli jest to mało znacząca znajomość, możesz ją bezboleśnie przerwać, uwalniając się tym samym od stresora.

Zdarzają się również takie sytuacje, na które nie mamy tak natychmiastowego wpływu. Może to być dynamiczna praca, wymagająca ciągłej gotowości i skupienia. Jeśli ją lubisz i nie chcesz zmieniać miejsca zatrudnienia, spróbuj pogodzić się z tym stresorem. Wynotuj sobie zalety wykonywanego przez Ciebie zajęcia, profity – myśląc o nich, mniej rzeczy będzie w stanie wyprowadzić Cię z równowagi – będą Twoją rekompensatą. Doświadczany stres, kiedy już się pojawi, wykorzystaj w dobrym celu – jako czynnik motywujący do działania. W ten sposób przejmiesz kontrolę nie tylko nad swoimi reakcjami, ale także nad swoim życiem i zdrowiem.