Racjonalne i zróżnicowane odżywianie – dlaczego jest tak istotne?

Mamy do dyspozycji wiele diet wykluczających – eliminujących pewną grupę produktów, co ma być gwarancją zdrowia i szczupłej sylwetki. Jak się jednak okazuje, nic nie jest tak dobre dla organizmu, jak zbilansowana, zróżnicowana dieta. Co to dokładnie oznacza? Co dobrego ze sobą niesie? Jak prawidłowo komponować posiłki?

 

Racjonalne odżywianie a diety cud

Dieta, mimo że w ostatnim czasie nabrała nieco negatywnego znaczenia i bardziej kojarzy się z drakońskimi głodówkami, to jednak jest to nic innego, jak po prostu sposób odżywiania się. Spotykamy się z dietami oczyszczającymi i odchudzającymi, ale należy pamiętać, że przy prawidłowo skomponowanym jadłospisie, przy odpowiedniej dawce aktywności fizycznej, praca każdego organizmu wróci do normy i prawidłowej wagi. Tylko w ten sposób unikniemy między innymi popularnego efektu jo-jo.

Organizm nie lubi rewolucji, ale równowagę i powolne, zdrowe zmiany. Nie trzeba się głodzić – wystarczy ulepszyć swoje przyzwyczajenia żywieniowe. Co najważniejsze – racjonalna dieta to nie zmiana na chwilę – to styl życia, który pomoże zadbać nie tylko o smukłą sylwetkę, ale także zdrowie całego organizmu, skutecznie oddalając ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak między innymi cukrzyca, nadciśnienie, a nawet nowotwory.

Od czego zacząć?

Jak w każdym przedsięwzięciu – także tutaj potrzebna jest dobra strategia działania. Powinna ona obejmować przede wszystkim analizę naszych dotychczasowych przyzwyczajeń, tryb życia i rytm całego tygodnia.

Planowanie. W racjonalnym żywieniu istotną rolę odgrywa planowanie posiłków. Początkowo może ono wydawać się trudne lub czasochłonne, ale szybko stanie się stałym elementem każdego dnia. Warto planować posiłki na cały tydzień. Takim momentem może być weekend lub nawet piątek popołudniu – dla większości dzień przed sobotnim zaopatrzeniem lodówki.

Należy wówczas zwrócić uwagę na bilans kaloryczny oraz odpowiednie proporcje węglowodanów, białka i tłuszczy. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne zależne jest od płci, wieku oraz trybu życia i można je obliczyć za pomocą wielu kalkulatorów dostępnych online. O pomoc możesz poprosić także dietetyka, który przygotuje spersonalizowany jadłospis. Do zrobienia pozostaną wówczas już tylko zakupy.

Planowanie posiłków z wyprzedzeniem pozwoli również rozsądnie robić zakupy, a dodatkowo uniknąć wyrzucania jedzenia. Wiele wskazówek na ten temat znajdziesz między innymi tutaj.

Regularność. Niezwykle istotną zasadą racjonalnego odżywiania jest regularność spożywanych posiłków. To nie tylko konkretna godzina śniadania, obiadu, czy kolacji, ale również mniej więcej takie same przerwy pomiędzy posiłkami. Przyjmuje się, że najodpowiedniejsze dla metabolizmu są trzygodzinne odstępy. Najlepiej sprawdza się 4-5 dań dziennie – w tym trzy posiłki główne oraz dwie przekąski – w postaci drugiego śniadania oraz podwieczorku.

Śniadanie

 

Śniadania. Śniadanie to podstawa zdrowia, ale także dobrego samopoczucia i udanego dnia. Często niesłusznie rezygnujemy z tego pierwszego posiłku – na rzecz pobudzającej kawy lub kilkunastu minut snu więcej. To duży błąd, gdyż śniadanie daje nam siłę oraz motywację do działania. Jajecznica na parze, pełnoziarniste grzankami z dżemem, ciepła owsianka z orzechami, albo kasza jaglana z owocami to idealny zastrzyk energii na cały dzień!

Badania udowodniły, że  osoby regularnie jedzące śniadania, mają dużo mniejszą ochotę na podjadanie w ciągu dnia i spożywają mniejsze porcje obiadu lub kolacji.

Śniadanie to także porcja energii dla organizmu po pracowitej nocy – kiedy podczas snu trwały skomplikowane procesy odnowy komórek i odbudowy tkanek. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia.

Urozmaicenie. Racjonalne odżywianie wyklucza spożywanie fast foodów,  przestrzega przed słonymi przekąskami oraz słodyczami, ale zapewnia na tyle zróżnicowany i ciekawy jadłospis, że organizm – mając regularne dostawy energii i wszystkich potrzebnych składników – przestaje domagać się produktów „spoza listy”. Im dieta bardziej zróżnicowana, tym zdrowsza, bo dostarczamy sobie w ten sposób witamin i minerałów z różnych grup produktowych. To zróżnicowane rodzaje białek, węglowodanów i zdrowych tłuszczy – organizm potrzebuje ich wszystkich. Racjonalne odżywianie uczy nie tylko nowych smaków, ale także kreatywności!

Najedzeni a odżywieni

Rozsądne żywienie nie jest niczym skomplikowanym. To jedynie stosowanie się do zasad piramidy żywieniowej, połączone z aktywnością fizyczną. Dzięki takiemu systemowi organizm otrzyma nie tylko wszystkie potrzebne składniki, ale w zapomnienie będą mogły odejść wszystkie diety cud i efekty jo-jo. Należy jeść nie tylko po to, aby się najeść, ale przede wszystkim – aby się odżywić, a na rezultaty – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne – nie trzeba będzie długo czekać!

PODZIEL SIĘ