Jak się odżywiać, aby być zdrowym?

Kupując ekologiczne produkty nieprzetworzone nie tylko przyczyniamy się do wydłużenia życia, ale także do poprawy jego jakości. Żywność ekologiczna to także niepowtarzalny smak, o czym coraz częściej przekonują się szefowie kuchni na całym świecie. Warto zadbać o siebie i o swoje zdrowie, wybierając produkty z zielonym  listkiem eko! Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Jakie są podstawowe zasady żywienia?

Jedną z podstawowych zasad zdrowego żywienia jest umiejętność komponowania posiłków w taki sposób, by nasza dieta była odpowiednio zbilansowana. Tak więc dobrze ułożone posiłki to takie, które w ciągu całego dnia dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Powinny one być dostosowane do potrzeb energetycznych organizmu i rozłożone na 5 porcji tj. na trzy posiłki główne oraz dwa mniejsze, które możemy potraktować jako przekąski.

5 posiłków dziennie

Dobrze, gdy główne posiłki zawierają wszystkie składniki pokarmowe tj. białka, tłuszcze oraz węglowodany. Przykładem takiego zestawu może być kanapka z razowego pieczywa z chudą wędliną lub serem i pomidorem czy kawałek grillowanej piersi z kurczaka z sałatką i kaszą gryczaną. Kombinacje mogą być dowolne, lecz zasada jest  jedna – im większe urozmaicenie,  tym mniejsze ryzyko niedoborów pokarmowych.

Warzywa to doskonałe źródło witamin i minerałów
Warzywa to doskonałe źródło witamin i minerałów

Warzywa i owoce

Jeśli zadbamy o to, by w każdym posiłku znalazły sie warzywa lub owoce, to nie musimy już się martwić o suplementację diety za pomocą preparatów witaminowych czy mineralnych, gdyż 5 porcji warzyw i owoców dziennie zaspokaja zazwyczaj nasze zapotrzebowanie te składniki.

Proste składniki

Każda osoba dbająca o zdrowie powinna  unikać żywności wysokoprzetworzonej. Do tego typu produktów zaliczyć możemy słodycze, zupki typu instant, dania gotowe, chipsy czy inne słone przekąski – należy omijać je szerokim łukiem! Nie mają w sobie nic dobrego.

Mięso, ryby i inne źródła białka

W naszej codziennej diecie nie powinno zabraknąć mięsa – jest ono źródłem białka, a także wielu witamin i minerałów. Na co dzień należy wybierać chude mięsa i wędliny, zaś tłuste jadać ewentualnie tylko przy wyjątkowych okazjach. Niczego nie musimy sobie odmawiać pod warunkiem, że zachowamy umiar.

Kolejnym istotnym składnikiem naszej codziennej diety powinny być ryby i owoce morza. Ryby, zwłaszcza morskie, to jedno z najlepszych źródeł nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które obniżają poziom „złego” cholesterolu. Dlatego pamiętajmy, by znalazły sie w naszym jadłospisie przynajmniej raz w tygodniu. Nie zapominajmy też o nabiale, ale nie dajmy się nabrać na produkty typu light. Zwykle producenci, by uzyskać odpowiednią konsystencję czy smak takich produktów, dodają do nich zagęstniki i  konserwanty, które szkodą nam bardziej niż tłuszcz. Czytajmy więc etykiety!

Wybieraj produkty sezonowe

Szukajmy też artykułów spożywczych przygotowywanych z sezonowych składników. Ekologiczne będą smaczne i korzystne dla naszego zdrowia. Zbilansowana dieta to nie tylko jakość posiłków, ale także sposób ich spożywania. Ważna jest tu regularność oraz brak pośpiechu. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnych dolegliwości trawiennych i zapewnimy organizmowi energię niezbędną do codziennych wyzwań!

 

Jak rozpoznać produkt ekologiczny na sklepowej półce?

PODZIEL SIĘ