Dlaczego warto jeść warzywa strączkowe?

Warzywa strączkowe to wspaniałe źródło białka, błonnika i licznych witamin oraz minerałów. Coraz częściej pojawiają się w zupach, sałatkach, pastach, a nawet stają się alternatywą dla mięsa. Pyszne i zdrowe, dbają o różnorodność naszej diety!

Warzywa strączkowe są niezwykle bogate w białko, a jednocześnie ubogie w tłuszcze – dzięki czemu pomagają w budowaniu masy mięśniowej i zrzuceniu zbędnych kilogramów. Jednocześnie – ze względu na wysoką zawartość błonnika, szybko zaspokajają głód. Co więcej, szybko uregulują czynności układu pokarmowego, poprawiając pracę jelit. Oprócz błonnika i cennego białka, warzywa strączkowe dostarczają także witamin z grupy B oraz cynku, żelaza, wapnia, miedzi i jodu.

Biała fasola na odkwaszenie organizmu

Najbogatsza w żelazo jest ciecierzyca. Czerwona soczewica dostarczy nam nie tylko lekkostrawnego białka, ale także witamin z grupy B, których niedobór prowadzić może do zmian skórnych i nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu nerwowego. Osoby, które spożywają duże ilości produktów pochodzenia zwierzęcego, powinny zaś zwiększyć spożycie fasoli białej dużej, ponieważ w porównaniu do innych odmian tego warzywa, posiada ona dużo wyższe właściwości odkwaszające. Zielony groszek ze względu na dużą zawartość witaminy E polecany jest szczególnie osobom, które zmagają się z problemami skórnymi. Działa on również moczopędnie, dzięki czemu organizm szybciej pozbywa się szkodliwych substancji przemiany materii.

Czarna fasola i układ moczowy

Według medycyny chińskiej, warzywa strączkowe – w zależności od koloru – działają leczniczo na różne narządy ciała. Stąd zielone warzywa strączkowe (np. zielona soczewica) wspomagają wątrobę i pęcherzyk żółciowy. Strączki o kolorze żółtym (np. soja) wspierają pracę trzustki i śledziony. Czerwone (np. czerwona soczewica) wpływają na pracę serca i jelita cienkiego, a białe (np. fasola) wspierają płuca i jelito grube. Rośliny strączkowe w kolorze czarnym i brązowym (np. brązowa soczewica i czarna fasola) wesprą funkcjonowanie układu moczowego.

Soczewica zamiast mięsa

Do najpopularniejszych warzyw strączkowych w polskiej kuchni zaliczamy wszystkie gatunki  fasoli, ale coraz częściej mówi się także o soczewicy i soi (ekologicznej!). Będą one doskonałą bazą do sosów, zup czy przecierów. Z powodzeniem, jako bogate źródło białka, mogą także zastąpić mięso.

Sprawdź, jak dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych substancji odżywczych.


fasola czarna

PODZIEL SIĘ