Soja – tylko z certyfikatem eko!

Soja to ogólna nazwa gatunku, obejmującego kilkanaście odmian – jest rośliną jednoroczną, zaliczaną do strączkowych, bobowatych. Ważne, aby sięgać po soję niemodyfikowaną genetycznie, czyli ekologiczną – wówczas będzie pochodziła ze sprawdzonych upraw eko, wolnych od GMO.

Wartościowe białko

Szacuje się, że 30-50% zawartości soi, to pełnowartościowe białko – dobre pod względem składu aminokwasów egzogennych. Czyli takie, które w pełni zaspokaja nasze zapotrzebowanie na białko. Ta informacja jest szczególnie ważna dla wegetarian i właśnie z jej powodu soja stała się tak bardzo znana i chętnie używana w kuchni bezmięsnej. Ponadto w ziarnach znajdziemy również sporą ilość zdrowych tłuszczy, czyli wartościowych kwasów nienasycone.

Soja, oprócz wartościowego białka, zawiera także korzystne dla organizmu mikroelementy: bardzo dużą ilość potasu oraz błonnik, wapń, fosfor, żelazo, magnez, witaminy z grupy B i witaminę E.

Dlaczego warto jeść soję?

Ekologiczna soja świetnie wpływa na zdrowie. Obniża poziom złego cholesterolu LDL – tym samym chroniąc przed miażdżycą, zawałem czy udarami. Udowodniono również, że spożywanie soi warzywnej pomaga w czasie menopauzy. Zawarte w niej fitoestrogeny łagodzą objawy i odczuwanie tzw. uderzeń gorąca.

Jak przygotować soję

Przetwory z soi można przygotować samodzielnie w domu. Wystarczy zalać jedną szklankę ziaren pięcioma szklankami wody, odstawić na noc, a następnie w wymienionej wodzie gotować około 2-3 godziny. Tak przygotowana ekologiczna soja staje się dodatkiem do zup, dań jednogarnkowych czy pulpetów. Doskonale sprawdzi się także do przygotowania domowego mleka sojowego – szczególnie wartościowego dla osób nietolerujących laktozy.

UWAGA! Wszystkie powyżej podane informacje dotyczą wyłącznie soi pochodzącej z upraw ekologicznych – a tym samym – niemodyfikowanej genetycznie, wolnej od GMO.

Sprawdź także – dlaczego warto włączyć białko do diety?

 

PODZIEL SIĘ