Sezam – przy niedoborze wapnia

W starożytności nazywany „przyprawą bogów”. Malutkie ziarenka zawierają w sobie niezwykłą zdrowotną moc, którą ceni się od wieków. Najbardziej popularnymi odmianami sezamu są biała i czarna, obie o lekko słodkawym smaku, przy czym ta druga jest rzadziej spotykana i wydziela intensywniejszy aromat.

Źródło wapnia

Sezam charakteryzuje się dużą zawartością białka oraz witamin A, B i E. Jednak najcenniejsze w ziarnach są mikroelementy, a konkretnie cynk, żelazo oraz wapń. Zwłaszcza na ten ostatni składnik należy zwrócić największą uwagę. Wystarczy około 100 gram nasion sezamu, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń u dorosłego człowieka. Są więc zdecydowanie bogatszym źródłem wapnia niż jajka lub krowie mleko.

Łatwe w przechowywaniu

Nasiona sezamu nie jełczeją, dlatego można je długo przechowywać. Odporność na rozkład tłuszczów, czyli właśnie jełczenie, zawdzięczają naturalnym antyutleniaczom. To dobra wiadomość dla miłośników sezamu, ponieważ przeciwutleniacze hamują procesy starzenia oraz rozwój komórek nowotworowych.

Cenny składnik w kuchni

Kuchnia azjatycka nie istnieje bez ziaren sezamu. Gdyby nie ich zastosowanie, nie powstałyby pasty sezamowe tahini oraz przepyszne chałwy. Równie często, co same nasiona, wykorzystywany jest tłoczony na zimno olej sezamowy. Nadaje on potrawom lekko słodkiego, orzechowego smaku, ale ma również zastosowanie w kosmetyce. Intensywnie nawilża i regeneruje skórę oraz wzmacnia włosy.

Przygotuj domowe SPA i sprawdź właściwości kąpieli ziołowych.

 

PODZIEL SIĘ