Płatki owsiane – dlaczego warto jeść?

Płatki owsiane co jeszcze kryją w sobie? Owsianka na dobre zagościła w naszych sercach! Przygotowujemy ją na mleku, na wodzie, na soku, taką z lodówki i taką zalaną wrzątkiem. Z owocami, z bakaliami, kakao, z dodatkiem nasion, albo z łyżką dżemu. Takie śniadanie na szczęście nigdy się nie znudzi! Pożywne, lekkie i zdrowe.  

Owies – znamy się od dawna 

Setki lat temu owies stanowił główny składnik diety, podstawę wyżywienia. Nie tylko pasował swoim smakiem do wszystkiego – zarówno do potraw słodkich jak i słonych, ale na dodatek doskonale wspomagał pracę organizmu! Dodawał energii, był pożywny i pełen dobroczynnych mikroelementów. Tak jest do dzisiaj. Doskonały dla zdrowia i urody – owies zawiera mnóstwo zdrowego błonnika oraz beta-glukan.

Błonnik, znany przede wszystkim jako sprzymierzeniec odchudzania, reguluje pracę jelit. Co więcej, jest on substancją, która nie podlega rozłożeniu przez enzymy. Dzięki temu przyczynia się do regulowania trawienia i zmniejszania uczucie głodu – poprzez pęcznienie. Tutaj przeczytasz więcej na temat działania błonnika

Beta-glukan z kolei odpowiedzialny jest za obniżenie poziomu tzw. „złego cholesterolu”, czyli cholesterolu LDL. Ma on również właściwości nawilżające – podobne do kwasu hialuronowego – i przyczynia się do poprawienia sprężystości skóry. Owies jest więc często wykorzystywany do produkcji domowych, drogeryjnych i aptecznych kosmetyków. Stąd również tak ogromna popularność maseczki z płatków owsianych w domowym SPA.

Jak powstają płatki owsiane? 

Ogromnej staranności wymaga proces produkcji płatków, które powstają z owsa. Wstępnie przygotowane ziarna można zostawić w całości, pokroić bądź jeszcze bardziej rozdrobnić. W zależności od stopnia rozdrobnienia wyróżniamy:

  • płatki klasyczne – całe
  • płatki górskie – krojone
  • płatki błyskawiczne – rozdrobnione

Wszystkie są równie smaczne, zdrowe i stanowią bogate źródło wartości odżywczych oraz błonnika. 

Dlaczego warto jeść płatki owsiane? 

Płatki owsiane są niezwykle syte, zdrowe, a przy tym tanie. Dają wiele możliwości przygotowania – na ciepło, raz na zimno, z mlekiem, z wodą, z owocami, albo kakao. To jednak nie wszystko! Oto TOP 5 powodów, dla których warto włączyć płatki owsiane do codziennego jadłospisu:

 1. Regulacja trawienia

Błonnik to doskonałe lekarstwo na wszelkie dolegliwości trawienne. Działa korzystnie na cały układ, poprawiając perystaltykę jelit.

2. Źródło zdrowych tłuszczów

Nie wszystkich tłuszczów należy się bać. Niektóre są zdrowe i wręcz pożądane w każdej diecie, o czym więcej przeczytasz tutaj.

Owies jest jednym z bogatszych w wielonienasycone tłuszcze zbożem. Zawarte w nim oleje (m.in. oleinowy, linolowy) wpływają na rozwój organizmu, utrzymanie zdrowej kondycji czy też zapobiegają powstawaniu zakrzepów.

3. Dawka magnezu

Poziom magnezu w organizmie zmniejsza się z wielu przyczyn, jak chociażby z powodu stresu, picia dużych ilości kawy, intensywnego wysiłku fizycznego. Niedobory magnezu są częste i niestety skutkują przykrymi konsekwencjami: takimi jak bóle głowy, skurcze, problemy z koncentracją, zmęczenie, łamliwość włosów i paznokci, stany niepokoju. Płatki owsiane natomiast są bogatym źródłem magnezu, który na co dzień wzmacnia naczynia krwionośne oraz pozwala sprawnie myśleć i funkcjonować.

4. Stabilizacja poziomu cukru we krwi

Płatki owsiane mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu energia z zawartych w owsie cukrów będzie uwalniać się stopniowo, nie powodując napadów głodu.

5. Pomoc w utrzymaniu wagi

Niektóre z produktów, jedzone w racjonalnych ilościach, a jednocześnie regularnie, pomagają utrzymać wagę. Tak właśnie jest z owsianką, która tę właściwość zawdzięcza beta-glukanowi. Beta-glukan sprawia, że układ pokarmowy zostaje oblepiony lepką warstwą i dzięki temu proces wchłaniania cukrów spowalnia się. Ten składnik błonnika zmniejsza uczucie głodu – dlatego po zjedzeniu owsianki jeszcze długo czujemy się syci i nie mamy ochoty na podjadanie.

Owies, a więc także płatki owsiane zaliczamy do tzw. żywności funkcjonalnej, czyli żywności naturalnego pochodzenia, która pozytywnie wpływającej na procesy fizjologiczne organizmu. To wyjątkowe zboże polecane jest zwłaszcza osobom z nadwagą, problemami z trawieniem, miażdżycą, nadciśnieniem czy niską sprawnością psychofizyczną. Płatki owsiane są źródłem cennych mikroelementów, witamin i minerałów, które wzmacniają cały organizm – od układu nerwowego po układ pokarmowy. Wspomagają zdrowie, kondycję fizyczną i psychiczną oraz urodę. Płatki owsiane to doskonały wybór na śniadanie!

Pamiętaj, aby codziennie dostarczyć organizmowi wszystkie substancje odżywcze!


 

PODZIEL SIĘ