Orkisz – pszenica świętej Hildegardy

Orkisz należy do gatunku pszenicy. Obecnie rzadziej uprawiany, za to niezwykle popularny w starożytności i średniowieczu. Był podstawą pożywienia gladiatorów oraz uczestników igrzysk olimpijskich, natomiast jego zdrowotne właściwości rozpropagowała święta Hildegarda z Bingen, frankońska uzdrowicielka i benedyktynka. Dlatego też czasami można spotkać się z inną nazwą orkiszu: pszenica świętej Hildegardy.

Orkisz nie obciąża układu pokarmowego

Orkisz jest dużo zdrowszy od zwykłej pszenicy. Przede wszystkim zawiera więcej łatwostrawnego białka, a jednocześnie spore ilości korzystnego dla układu pokarmowego błonnika. W orkiszu znajdziemy również gluten, jednak jest on zdecydowanie lepiej przyswajalny niż ten pszeniczny. Dzięki jego zawartości mąka orkiszowa w pełni nadaje się do robienia naleśników, racuchów, makaronów, pieczywa i ciast, nadając im orzechowy posmak.

Wzmacnia odporność

Mąka z orkiszu charakteryzuje się wieloma właściwościami zdrowotnymi. Przede wszystkim zawiera ona cynk, miedź oraz selen — pierwiastek istotny dla funkcjonowania układu odpornościowego oraz układów enzymatycznych. Ponadto w mące orkiszowej znajdują się witaminy A oraz E, pozytywnie wpływające na zdrowie i urodę.

Regeneruje cały organizm

Dieta oparta na produktach orkiszowych, w tym oczywiście na mące, zalecana jest przede wszystkim osobom wyczerpanym, po długich i męczących chorobach lub przepracowanych. Ma ona właściwości wzmacniające i regenerujące organizm.

 

Sprawdź, dlaczego racjonalne i zróżnicowane odżywianie jest tak istotne.

 

PODZIEL SIĘ