Dlaczego warto jeść fasolę?

Szacuje się, że występuje kilkadziesiąt gatunków fasoli, różniących się od siebie kształtem, wielkością i kolorem. Jak wszystkie rośliny strączkowe, tak i każdy gatunek fasoli bogaty jest w białko roślinne, a dodatkowo roślina ta może być świetnym uzupełnieniem innych źródeł białka.

W 100 gramach występuje go ponad 20%. Dodatkowo fasola jest bogata w mikroelementy: wapń, fosfor, potas. Zawiera też błonnik i witaminę B1, czyli tiaminę, która korzystnie działa na układ nerwowy.

Fasola biała

Biała fasola to najpopularniejsza odmiana fasoli. Ma delikatny, lekko słodki smak i jest niezwykle korzystna dla zdrowia. Zawiera liczne minerały, jest źródłem witamin z grupy B, pozytywnie wpływa na wygląd cery. Ponadto wykazuje właściwości odkwaszające organizm. Można spotkać się z jej dwoma wersjami: dużą i drobną. Obie pasują do jednogarnkowych dań, świetnie komponują się z zupami i sosami pomidorowymi, na przykład w słynnej fasolce po bretońsku.

Fasola czarna

Czarna fasola to podstawa kuchni meksykańskiej, można ją także spotkać na stołach w Chinach oraz Japonii. U nas mniej znana, jednak śmiało możesz nią urozmaicić swoją dietę. Czarna fasola ma lekko słodki posmak, zawiera bardzo dużą ilość przeciwutleniaczy, jest bogata w witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy oraz przeciwutleniacze. Można przygotowywać z niej pyszne wegetariańskie kotlety, pasztety, a nawet ciasta!

Fasola pinto

Nazwa fasoli pinto wzięła się od hiszpańskiego słowa punto, czyli kropka. I rzeczywiście, charakterystycznym znakiem rozpoznawczym pinto są plamki. Jest to fasola mączasta, często łączona z ryżem i kukurydzą w kuchni meksykańskiej.

Zobacz także, dlaczego nie może zabraknąć białka w diecie.