Bulgur – kasza z pszenicy durum

Bulgur, choć w Polsce jeszcze niezbyt popularny, to na Bliskim Wschodzie znany, lubiany i przygotowywany od około 4 tysięcy lat, o czym świadczą nawet biblijne wzmianki!

Bogaty w mikroelelementy

Kaszę bulgur pozyskuje się z twardej pszenicy durum, uznawanej przez lekarzy i dietetyków za zdrowszą i bogatszą w mikroelementy pszenicę. Ziarna są najpierw gotowane, a następnie suszone. Występują trzy odmiany bulguru, w zależności od średnicy ziaren: drobnoziarnisty, średnioziarnisty oraz gruboziarnisty.

Wysoka zawartość błonnika

Bulgur charakteryzuje się sporą ilością błonnika oraz niską zawartością tłuszczu. Bogaty jest także w bardzo korzystne dla organizmu, a zwłaszcza układu krwionośnego i nerwowego, składniki: magnez, potas, kwas foliowy, wapń, sód oraz fosfor. Oprócz tego w bulgurze znajdziemy także kwas galusowy – silny antyoksydant, blokujący związki rakotwórcze i wykazujący właściwości antyseptyczne oraz ściągające.

Zdrowe menu

Bulgur, ze względu na to, że jest robiony bezpośrednio z ziaren, a nie z mąki – jak chociażby kuskus, musi być przygotowywany nieco dłużej, stąd można – ale nie trzeba go gotować. Wystarczy zalać go wrzącą wodą bądź bulionem, przykryć i odstawić na około 15-20 minut. Po tym czasie bulgur będzie gotowy do spożycia. Na Bliskim Wschodzie odmianę drobnoziarnistą wykorzystuję się przede wszystkim do sałatek i zup, natomiast dwie pozostałe do tradycyjnego dania pilaw. Bulgur można podawać zamiast ziemniaków lub ryżu, a także przygotowywać z niego pyszne kolacje czy desery.


bulgur razowy drobnoziarnisty

PODZIEL SIĘ